Застрахованим особам

Спільна мета – легальна зайнятість населення.

Сьогодні, як ніколи гостро, перед нами стоїть питання легалізації трудових відносин та детінізації заробітних плат. На даний час виплата «тіньової» заробітної плати (так звана заробітна плата «в конверті») та нелегальне використання праці найманих працівників (без укладання трудових договорів, угод) стали, на жаль, нормою життя.

Недоліки тіньової заробітної плати, як і тіньової зайнятості не тільки в тому, що державний бюджет втрачає значні кошти. Використання найманої праці без оформлення трудових відносин містить в собі багато негативних моментів для самої людини.

Сьогодні працівники не бачать проблем в отриманні «тіньової» заробітної плати, так як до кишені надходять «чисті доходи». Коли вони  надають згоду працювати на таких умовах, вони самі позбавляють себе соціальних гарантій та страхового стажу для призначення  пенсії.

Кожен працівник повинен знати, що відповідно до Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” з 01.01.2004 року страховий стаж роботи зараховується, як повний місяць при умові нарахування заробітної плати не менше мінімального розміру та повної сплати страхових внесків.

Громадяни повинні усвідомлювати, що вимагаючи від своїх роботодавців офіційного працевлаштування а також нарахування та виплату гідної заробітної плати сьогодні, вони забезпечують собі соціальні гарантії та пенсію завтра.

Також відповідально до цього питання повинні поставитися самі роботодавці. Якщо пріоритетом для них буде чітке дотримання норм законодавства про працю та зацікавленість у соціальному захисті своїх працівників, то проблема зникне сама собою.

Зареєструвавшись користувачем «Веб-порталу» Пенсійного фонду України, та створивши свій особистий кабінет, громадяни мають змогу постійно контролювати свої соціальні та пенсійні права, а роботодавці отримувати актуальну інформацію про стан своїх розрахунків з органами ПФУ та ДФС станом на кожне 1 число поточного місяця.

Для цього необхідно особисто звернутись до Кагарлицького об’єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області  з паспортом та довідкою про присвоєння ідентифікаційного номеру або страховим свідоцтвом та відповідною заявою. Для роботодавців алгоритм аналогічний.


ОСНОВНІ ПОЛОЖЕННЯ ЗАКОНУ ПРО ПЕНСІЙНУ РЕФОРМУ. ЗАПРОВАДЖЕННЯ НАКОПИЧУВАЛЬНОЇ СИСТЕМИ.

Український парламент прийняв Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» 3 жовтня 2017 року №2148 – VІІІ.

      Закон про пенсійну реформу, підписаний президентом України Петром Порошенком 9 жовтня 2017 року, опублікований у виданні «Голос України» та набрав чинності з наступного дня з моменту публікації, тобто з 11 жовтня, за винятком деяких положень.

При цьому, згідно Закону, положення щодо підвищення пенсій для українців почали діяти вже з 1 жовтня 2017 року.

   Цей документ встановлює вимоги до мінімального страхового стажу для виходу на пенсію і підвищив пенсії 9 мільйонам пенсіонерів вже з жовтня.

Закон передбачає введення автоматичної норми про щорічну індексацію (перерахунку) пенсій для захисту від інфляції з урахуванням фінансових можливостей солідарної системи, але не менш ніж на 50% зростання середньомісячних зарплат за три роки і на 50% індексу споживчих цін.

Закон не передбачає підвищення пенсійного віку, але вводить вимоги до страхового стажу.

Так, для виходу на пенсію в 60 років потрібно буде мати 25 років страхового стажу. При стажі від 15 до 25 років на пенсію можна буде вийти в 63 роки, при стажі не менше 15 років – до 65 років. У той же час люди, в яких немає страхового стажу, зможуть претендувати на соціальну допомогу розмір якої буде визначатися з рівня доходів сім’ї пенсіонера.

Всі нормативи мінімального страхового стажу будуть збільшуватись на 1 рік кожні 12 місяців до 2028 року. Таким чином, з 2028 року для виходу на пенсію в 60 років потрібно буде мати 35 років страхового стажу.

Розмір пенсії кожного громадянина України, згідно із Законом, розраховується за формулою «Розмір пенсії» = Сз* ІКЗ*Кс, де:

 Сз – розмір середньої  зарплати в Україні,

 ІКЗ – індивідуальний коефіцієнт заробітної плати (співвідношення розміру отримуваної зарплати по відношенню до середньої зарплати),

 Кс – коефіцієнт страхового стажу, визначається як множник кількості років стажу роботи людини на величину оцінки одного року страхового стажу.

Базова середня заробітна плата для розрахунку пенсій становить 3764 гривні 60 копійок, що майже в 3 рази більше, ніж до реформи – 1197 гривень.

Коефіцієнт страхового стажу для розрахунку пенсії знижено з 1,35 до1.

Мінімальний розмір пенсії встановлено на рівні 1452 гривні, що на 140 гривень більше, ніж до прийняття Закону.

Також в рамках Закону скасовано 15 – відсоткове зменшення пенсій для працюючих пенсіонерів.

   Запровадження накопичувальної пенсійної системи, що потрібно знати.

Уряд запланував до кінця 2018 року розробити і внести до Парламенту ряд законопроектів про запровадження накопичувальної системи пенсійного страхування.

Запровадження накопичувальної системи пенсійного страхування передбачено пенсійною реформою.

Відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» перерахування страхових внесків до накопичувальної системи пенсійного страхування запроваджується з 1 січня 2019 року.

Учасниками накопичувальної системи є особи, які станом на 1 січня 2019 року підлягають загальнообов’язковому  державному пенсійному страхуванню згідно із Законом 1058 – ІV. Особи яким  залишилося менше 10 років до досягнення пенсійного віку, мають право прийняти рішення не сплачувати страхові внески до накопичувальної системи пенсійного страхування, а особи, які досягли пенсійного віку, не можуть бути платниками страхових внесків до накопичувального фонду.

Поняття Накопичувальний пенсійний фонд (далі – Накопичувальний фонд) визначено статтею 1 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» №1058 – ІV (далі  – Закон 1058 – ІV).

 Накопичувальний пенсійний фонд (далі – Накопичувальний фонд) – цільовий позабюджетний фонд, який створюється відповідно до цього Закону, акумулює страхові внески застрахованих осіб, що обліковуються на накопичувальних пенсійних рахунках та інвестуються з метою отримання інвестиційного доходу на користь застрахованих осіб, пенсійні активи якого використовуються для оплати договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, а у випадках, передбачених цим Законом, членам їхніх сімей чи спадкоємцям та на інші цілі, передбачені цим Законом.

Застрахована особа, яка є учасником накопичувальної системи пенсійного страхування, має право на отримання довічної пенсії або одноразової виплати за рахунок коштів накопичувальної системи пенсійного страхування, що обліковуються  на її накопичувальному пенсійному рахунку  в Накопичувальному фонді.

На сьогоднішній день база під накопичувальну систему практично сформована.

З 1  січня 2019 року буде старт повної пенсійної реформи і старт накопичувальної пенсійної системи.

Старт накопичувальної системи прогнозований від 2 % від заробітної плати. Це невеликі кошти і вони з часом зростуть до 5%  заробітної плати особи, які будуть йти виключно в накопичувальну систему.

    Одночасно накопичувальна система не передбачає збільшення податкового тиску на людину, роботодавця чи підприємця.

Важливо знати.

Запровадження накопичувальної системи пенсійного страхування дасть кожному громадянину формувати своє майбутнє. При цьому солідарна система збереже свою базову роль, як основа всієї пенсійної системи. Водночас людина отримає можливість зробити собі додаткові виплати до основної пенсії. Ці кошти будуть приватною власністю громадянина, зокрема, їх можна буде успадкувати.